friendship never end..

pembuka bicara

Thursday, May 14, 2009

bila rakan sekerja pentingkan diri....

ermmm...tgk tajuk post macam boring jer kn..what ever.apa yang saya mahu ialah meluahkan rasa skit hati n x puas hti saya ni..

saya sdh mula bekerja sebagai kerani di.....tmpt saya kerja lah kn kt mna lgi...(xpyh sebut lah nama tmpt kan..) bermula bulan disember tahun lepas menggantikan tmpat kakak saya yg jg sebagai kerani kt sana.well saya sdh sedia mklum sbenarnya cara kerja kt sana bcoz tmpt tu mmg sdh xasing lgi pd pngetahuan saya.it was my aunty's company lah...

saya suka kerja ni sbb saya mmg suka bekerja di kelilingi dgn kertas,komputer,calculator, surat mnyurat, akaun simpan kira2, n yng paling best ialah M.O.N.E.Y...well nama pun kerani kn so stiap bulan..(yer ker stp bulan, rasanya spnjg masa pun saya kena trima duit xkira hujung bulan time gji ka atau pun awl bulan n pertengahan bln..) sama saja keadaannya pun...so saya mmg sntiasa kaya sepanjg bulan..(sbabnya ibubapa byr yuran dengan saya kn..)

keadaan itu xmnjadi mslah, i like it...tapi yg mmbuatkn saya skit kepala tu hah..tajuk post kali ni...nak bersuara nk ckp pun ssh bcoz dorang(rakan sekerja tu lah...) kena sound pun xmakan saman.selain saya mengalami sndiri mslah "ragging" coz pekerja baru kan..(walaupun ank buah majikan..)saya kena xtruk sgt coz saya ni mmg jenis yg menjawab bila saya rasa 1 hal tu ada yg xkena so dorang ssh nk buli saya..kena2 pulak ank buah mjikan kn bila2 boleh membuat laporan salah laku pekerja kt sana...

tp yg saya skit hti,kwn saya kena truk skit..well bila tadika ni kn ada ank2 yg kena dijaga smpai lewat ptg.faham2 ja lah ibubapa bekerja kn so pnjagaan entah kemana last2 masuk nursery tau tadika dri pgi smpai ptg lah jwbnya bdk2 tu...so kwn saya ni kira bru jg lah.awl bbrp bulan ja dri saya msuk kerja...dia ni nmpk slow jer so org len(pekerja senior lah..)nmpk dia ni senang sgt dibuli n di'pijak'..pdhal klu nk tgk result SPM n STPM dia...meletup tau,best student pnya result tu dia ada...tp xdpt smbung stdy sbb mak dia xbg stdy jauh2...(ank bongsu kn..ni lah org kmpung ssh jg nk bg fhm mak bapa kn..)so dia keja lah jd guru tadika kt cni...

berbalik pd crta asl,sepatutnya jadual pnjagaan petang ni bergilir2...tp org tu..(kite pgil dia kak Y lah kn...senang skit)..erm c kak Y tu mula lah buat hal..sblum dia kwin tu ok sikit tp lama2 menjadi2 plak tah knp...org yg dah kwin mmg mcm tu ker?? asal dh kwin xboleh nak lepas ke suami tu skjp? eee naik geli, tegak bulu roma saya memikirkan perangai dia tu...tgh2 kerja pun boleh blik rmh kejap.knp suami dia xboleh buat kerja sndri ker? bkn baby2 nk di bgi mndi n mnim susu..(tut...........mcm len plak tu kn...relax lah wei..jgn fikir lain2 tau..)fikir2kn,btl tak ckp saya...

tp cian kt kwn saya tau,sjak Kak Y kwin dia jga petang sorang2.nak xnk saya yg kecian ni p lah tlg2 dia buat apa yg ptut.kena2 pulak ckgu najwa ni garang skit so bdk2 tadika mmg senyap lah ddk diam2 klu dh nmpk batang hidung saya terpacak kt dlm kelas dorang.saya brsuara sikit budak2 dk tegak bulu roma ketakutan.ada yg tiba2 ckap..'cikgu,saya sayang cikgu'..(bodek lah tu,tkut kena marah kn..) saya mcm nk tergelak pun ada masa tu tp kontrol lah imej garang tu kn..ceh..apa yang mampu saya ckp masa tu .."owh ya,erm bgs lah.siapa syg ckgu jgn bising ok..."

bayangkan lh mcm mn kwn saya tu nak buat semua kerja 1org...mna lgi nk jga bdk2(nak urus brg bdk2 sbb klu bdk2 blik beg pakaian, botol susu, tin susu n byk lagi lah kena packing dlm beg dorang nti ada lgi brg yg tgl apa suma ) nk buat susu bdk2, nak mndikn bdk2,pakaikan bju bdk,mop lntai,cuci tnda,bg mkn lagi....hah bayangkan lah klu dia buat 1org.boleh pengsan tau... mmg saya tau dia pnt,that y lah bila dia mnta tlg apa2 saya xkesa sgt nk mnolong.so saya pun jdlah kerani yg flexsible.jap jga bdk jap lari p pejabat bila ada urusan rasmi(layan ibubapa lah..)

sdhnya bdk klu 3 4 org xpa lah jg ni 23 org..masyaALLAH..naik gila layan budak ramai mcm tu 1 org.nk layan perangai bdk yg nakal byk karenah lagi lah jahanam kpla otak kiter...nasib baik jg lah saya ni suka lyn bdk2 skit so yg gud boy n gud girl tu best lah na lyn tp yg BAD2 tu alahai..kiter jerit separuh nk mampus pun dia buat dono ajer...xgerun langsung entah dia fhm ke x kiter mrh kt dia....cian lah kt dia.byk kli dh mngadu kt saya yg kak Y buat dia gtu xtolong pun jga ptg lps tu blik keja pn awl dia yg tpksa keja lbh masa...apa yg mmpu saya ckp ialah S.A.B.A.R lah nti len kli dia akn sedar jg tu..

tp bila dah mkin teruk saya xbole nk tahan mulut ni gatal nk lapor kt UMMI(mck saya tu lah)...so sdh ummi diberitahu tntg perangai dia yg buat tadika n mcm dia yg pnya..so hari tu ummi sound lah cz kedapatan dia blik awl sblum masa blik yg sepatutnya...(padamn muka)...
dia pun terus diberi pilihan sama ada nk tlg jaga ptg atau x so dia pilih utk x so gaji dia kan diPOTONG SEPARUH....bgslah..suka lah kiter....

so skrg walaupun msh dgn perangai dia yg kasar tu,kmi xkesa lah jnji ummi dh tau.so skrg dia dh ada rakan mnjga ptg yg baru.houye...wlaupun bgtu, rkn jga ptg yg bru tu xsihat sgt dia ada pnyakit so slalu xda sbb skit.jd slalunya saya jg lah yg akn dipgil utk tlg dia xpa lah...

tu lah bila dah ada yg pntgkn diri kita skali kena tempiasnya...

so jgn pntingkn diri,fikir dulu yg kita buat tu mnyusahkn org ataupun x...supaya xda org yg skit hati n kita pun bole keja dgn senang hati...
betul tak...hehehe

0 sharing is caring,caring is loving: